در مقاله قبلي درباره باتري سوزوكي ويتارا صحبت كرديم حال در اين مقاله به باتري سمند ميپردازيم.
باتري مناسب براي خودروي سوزوكي ويتارا باتري 66 و 74 آمپر است كه شما به راحتي مي توانيد از سايت باتري كار كليه باتري هاي سپاهان باتري شامل اوربيتال قرمز – اوربيتال سيلور – اوربيتال پريميوم – سوزوكي و اي اف بي و باتري هاي صبا باتري شامل واريان و باتري ها كارپيل آكوباتري مي توانيد انتخاب كرده و از خدمات تعويض و نصب رايگان باتري كار استفاد نماييد.
سمند يك خودروي سواري است كه از سال ۱۳۸۰ توسط ايران خودرو توليد ميشودو علاوه بر فروش در ايران، به كشورهاي ديگر نيز صادر شدهاست. سمند براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساختهشدهاست. اين خودرو در ابتدا قرار بود جايگزين پيكان شود كه با توجه به هزينه طراحي و قيمت نهايي آن، اين امر محقق نشد. سمند در ادبيات فارسي به اسبي گفته ميشود كه رنگي متمايل به زرد دارد.
تاريخچه
تبليغات اولين پروتوتايپ، سمند به اسم پيكان جديد، ۱۳۷۵
پس از رشد صنعت خودروسازي در كشور كره كه تقريباً همزمان با ايران شروع به فعاليت نموده بود، تقاضاي طراحي و توليد خودرو در افكار مردم ايران زياد شد؛ نخستين بار در اوايل دهه هفتاد شمسي، طرح خودروي ملي در سازمانهاي رسمي كشور از جمله مجلس شوراي اسلامي، وزارت صنايع سنگين وقت و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مطرح گرديد.
در سال ۷۲ مركز تحقيقات و خدمات خودكفايي ايران در مجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مأمور شد تا در چهارچوب يك برنامه تحقيقاتي، بر پايه مهندسي معكوس براي اولين بار در ساختار صنعت خودروسازي ايران، فرايند طراحي و ساخت خودرو به شيوه مقرون به صرفه را طراحي و تعريف كند.
اصطلاح خودروي ملي اولين بار به يك خودروي مفهومي كه در چهارچوب همين برنامه در اين مركز تحقيقاتي طراحي شده بود اطلاق گرديد. پروژه خودروي ملي پروژهاي موفق و نسبتاً كم هزينه بود كه از طرف شهردار وقت تهران غلامحسين كرباسچي و وزارت صنايع سنگين وقت حمايت ميشد. نمونههاي اوليه اين خودرو كه به صورت آزمايشي بر پايه پلتفورم خودروي شورلت رويال باقي مانده از قبل از انقلاب طراحي و ساخته شده بود، بارها در نمايشگاههاي خودرو در محل دائمي نمايشگاههاي بينالمللي تهران در سالهاي ۷۲ تا ۷۵ به نمايش گذاشته شد. در اين پروژه براي اولين بار در ايران روشها و فرايند كامل ساخت يك خودرو مورد تحقيق و بررسي قرار ميگرفت اثبات شد كه در ايران توان طراحي و ساخت خودرو وجود دارد.
در انتها با انتقال مستندات به گروه صنعتي ايران خودرو با الهام از اين طرح و احتمالاً با استفاده از اولين يافتههاي تحقيقاتي مهندسين اين مركز، پروژه طراحي خودرو بومي در سال ۱۳۷۴ در گروه صنعتي ايران خودرو آغاز گرديد.
با توجه به پيچيدگي طراحي پلت فرم و با اتكا به تجربه سازمان گسترش در پروژه خودروي ملي، شركت ايران خودرو اقدام به خريد پلت فرم پژو ۴۰۵ از شركت پژو فرانسه نمود. همزمان با انجام اين پروژه در ايران، شركت فرست اتوميتو انگلستان اقدام به طراحي نمونه اوليه خودرويي بر روي شاسي و قواي محركه خودرو پژو ۴۰۵ براي توليد در يك شركت تايواني نموده بود كه با توجه به ورشكستگي شركت تايواني و همچنين پيچيدگي طراحي بدنه، ايران اين طرح را از شركت فرست اتوميتو خريداري كردند اما چون شركت فرست اتوميتو طراحي را خوب انجام نداده بود و ايران خودرو فهميده بود اين شركت توانايي اصلاح آن را ندارد آن را به ايران برد و در آن جا مركز تحقيقات ايران خودرو با جمعآوري فارغ التحصيلان دانشگاههاي اميركبير، صنعتي شريف و چند دانشگاه صنعتي ديگر، طراحي خودرو ملي را در كنار مشاوران خارجي شروع كرد. در اين فرايند، اتاق نسبتاً كوچك و ارگونومي كه متناسب با افراد كوتاه قد شرق آسيا ساخته شده بود بازطراحي شد.
سمند معمولي يا X7، اولين نسخه از سمند است كه توليد آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و تا ۱۳۸۸ ادامه يافت. سمند X7 از لحاظ امكانات بالاتر از EL است و بين EL و LX قرار ميگيرد. اين نسخه از سمند تنها با موتور XU7 عرضهشد و برخلاف سمند LX نسخهٔ موتور ملي آن توليد نشد.
سمند الايكس، نسخه ارتقاءيافته سمند معمولي است. پروژه طراحي سمند LX از اسفند ۱۳۸۱ شروع شد و اين مدل در ارديبهشت ۱۳۸۳ وارد بازار شد. ايران خودرو مدعي است سمند الايكس داراي قدرت فرمانپذيري خوبي است و از نكات مهم در طراحي سمند ال ايكس را ايمني آن ميداند. شايان ذكر است كه در حال حاضر سمند lx با موتور EF7 نيز توليد ميشود. از تجهيزات اضافي به كار گرفته شده در مدل الايكس نسبت به مدل معمولي سمند ميتوان به ترمز ضد قفل، كيسه هواي راننده، رينگ آلومينيومي، امكان تنظيم برقي صندليهاي سرنشينان جلو، سنسور هشدار دنده عقب و صندوق پران الكتريكي عقب نام برد و داراي دندهٔ دستي با گيربكس ۵دنده ميباشد.
سمند EL
سمند EL يا «سمند كار» مدلي از سمند با آپشنهاي كمتر است كه تا قبل از دهه ۹۰ خورشيدي و بيشتر به شكل تاكسي توليد ميشد. توليد سمند EL به صورت تاكسي از سال ۱۳۸۴ شروع شد. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱، تعدادي سمند EL شخصي توليد گرديد. در نهايت مدل SE بهطور كامل جايگزين اين مدل شد. مشخصه سمند EL، چراغ خطرهاي بزرگ آن است.
از آنجايي كه كاربري اوليه سمند EL، ناوگان تاكسيراني بود، تعدادي از امكانات آن نسبت به سمند X7 حذف شدهاست. سمند EL به جاي رينگ، داراي قالپاق معمولي بود و همچنين سيستم هشداردهنده هوشمند اين مدل حذف شدهبود. در اين مدل شيشه عقب به صورت دستي عمل ميكند. رنگ سپر، كنسول وسط و دريچه هوا براي صندلي عقب نيز دراين مدل حذف شد و سپر جلو نيز چراغ مهشكن ندارد. همچنين اين مدل فاقد آنتن برقي بوده و از آنتن معمولي پژو در آن استفاده شدهاست.
سمند SE با امكانات كمتر نسبت به LX، جايگزين سمند معمولي و EL شد. اين مدل در سال ۱۳۸۷ رونمايي و توليد آن در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.[۲۳][۲۴][۲۵] توليد اين مدل در سال ۱۳۹۷ پايان يافت.[۲۶][۲۷] تفاوت اين مدل با سمند معمولي و سمند كار از نظر فني، تفاوت اكسل و كاهش وزن آن ميباشد. از نظر طراحي نيز تفاوت SE با مدل معمولي و EL در طراحي چراغهاي عقب، جلوپنجره و چيدمان دكمههاي داشبورد است.[۲۵]
سمند سورن
نوشتار اصلي: سمند سورن
اولين فيسليفت عمده سمند، سورن بود كه در سال ۱۳۸۵رونمايي شد و از سال ۱۳۸۶ توليد ميشود. سمند سورن از نظر فني تفاوت چنداني با سمند LX ندارد و بيشتر طراحي چراغهاي آن تغيير كردهاست. همچنين تفاوتهايي در طراحي كابين ديده ميشود. همچنين نسخه توربوشارژر سورن نيز از سال ۱۳۹۵ توليد و عرضه ميگردد. سورن توربو داراي توان ۱۵۰ اسب بخار است.
دنا
نوشتار اصلي: دنا (خودرو)
دومين فيسليفت عمده سمند، دنا است. پروژه طراحي اين خودرو در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. در نهايت دنا در سال ۱۳۹۳ به بازار عرضهشد. اين خودرو از لحاظ طراحي بيروني و داخلي و همچنين امكانات خود با سمند LX تفاوت عمده دارد؛ با اينحال دنا از موتور ملي بهرهميبرد و از نظر فني با سمند LX تفاوت قابل توجهي ندارد.
باتري كار به عنوان يك استارت آپ تخصصي و امداد باتري در زمينه فروش باطري ماشين و ارائه انواع باتري ماشين به فعاليت مي پردازد. حمل، نصب و تست دينام و سيستم برقي كليه خودروها كاملا رايگان بوده و به جز هزينه باتري شما هيچ هزينه ديگري پرداخت نخواهيد كرد. و همچنين تعويض باتري ماشين در محل انجام مي شود.