در مقاله قبلي درباره باتري پژو 206 صحبت كرديم در اين مقاله به باتري ماشين اسپورتيج مي پردازيم
كيا اسپورتيج يك خودروي كامپكت كراساوور اسيووي (كامپكت اسيووي تا سال ۲۰۰۴) است كه از سال ۱۹۹۳ تاكنون توسط شركت كرهاي كيا موتورز توليد ميشود.
نسل نخست اسپورتيج پلتفرمي مشترك با مينيون مزدا بونگو داشت و از همين رو بسياري از اجزاي مكانيكي و فني اين خودرو مانند موتور و انتقال قدرت (فاز نخست توليد) با همتاي ژاپني خود مشترك بود. كيا آن زمان با فورد و مزدا شريك بود و اين موجب شد تا كيا از فناوري اين دو شركت كهنهكار در ساخت خودروهايش بهره ببرد.
تمامي موتورهاي اين نسل ۲٫۰ ليتري و آي۴ بودند كه شامل دو موتور بنزيني و يك موتور ديزلي ميشد. تمامي اين موتورها تحت تكنولوژي مزدا بودند، موتورهاي بنزيني از موتور سري اف مزدا و موتورهاي ديزلي هم از سري آر مزدا بودند. فرق موتورهاي بنزيني در اين بود كه يكي از آنها ۱۶ سوپاپ و ديگري ۸ سوپاپ بود.
مدل ۲۰۰۵ اسپورتيج با پلتفرمي مشترك با هيونداي الانترا و هيونداي توسان عرضه شد. اسپورتيج با يك موتور ۲٫۰ ليتري آي۴ ديزلي در بازار بريتانيا و با قيمتي در حدود ۱۶۰۰۰ دلار آمريكا عرضه شد. دو كليد و يك موتور وي۶ به توان ۱۷۳ اسب بخار قدرت (۱۲۹ كيلو وات) با ۱۷۸ پوند گشتاور (۲۴۱ نانومتر) صورت سفارشي براي اين خودرو عرضه ميگردد. البته از موتور دو ليتري توربوشارژر ديزل اين خودرو نيز نبايد غافل شد. بهطور كلي اين نسل نسبت به قبل پيشرفت قابل توجهي دارد.
اين خودرو در ماه مهٔ ۲۰۰۸ يك تغيير چهره را متحمل شد. كيا از سال ۲۰۰۷ اين خودرو را در خط توليد خود در شهر ژيلينا واقع در كشور اسلواكي مونتاژ ميكند. در اوايل ۲۰۰۹ مدل مورد عرضه اين خودرو در بريتانيا در كمتر از يك سال تغيير چهره ديگري را به خود ديد.
اسپورتيج در سال ۲۰۰۹ عنوان برترين خودروي قابل اعتماد را از ديد گزارش مصرفكنندگان دريافت نمود.[۳] اسپورتيج در همان سال توانست در فهرست «۲۰ خودروي ارزانقيمت سال ۲۰۰۹» جاي گرفت. بر اساس تحقيقات، اسپورتيج يكي از ارزانترين وسايل نقليه براي بيمه است.[۴]
ايمني
نسل دوم كيا اسپورتيج رتبه بالاي رتبه پنج ستاره را در آزمونهاي تصادف با مديريت ايمني ترافيك در سطح ملي به دست آورد. با اين حال، مؤسسهٔ بيمهٔ ايمني بزرگراه (IIHS) آن را با امتياز نه چندان خوب دو ستاره (قابل قبول) ايمني بدرقه كرد، عملكرد و استحكام ضعيف سقف خودرو در چپ كردن يكي از عوامل اين امتياز پايين است.
نسل سوم (اسال؛ ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶)
نسل سوم (اسال)
ديد كلي
نامهاي ديگر كيا اسپورتيج آر (كره جنوبي و چين)
توليد مارس ۲۰۱۰ تا اوت ۲۰۱۵
سري اسال كيا اسپورتيج در آوريل ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و به دنبال آن در بازار آمريكاي شمالي و مركزي در اوت ۲۰۱۰ با نام مدل ۲۰۱۱ عرضه شد. مدلهاي استراليايي در اكتبر ۲۰۱۰ عرضه شدند.[۸] در اين خودرو موتور ۲ ليتري ديزلي آر هيونداي قدرتي معادل ۱۸۴ اسب بخار توليد ميكند. همچنين موتور تترا-جيديآي بنزيني نيز براي اين نسل موجود است. اسپورتيج اسال در سال ۲۰۱۴ دچار يك سري تغييرات جزئي در چراغها و مهشكنها شد.
در بازار چين، نسل سوم توسط شركت دانگفنگ يوئدا كيا و تحت نام اسپورتيج آر در اكتبر ۲۰۱۰ عرضه شد. اين خودرو در كنار نسل قبلي و نه به عنوان جانشين آن عرضه ميشد.
كيا اسپورتيج در سال ۲۰۱۱ برنده جايزهٔ «خودروي برتر سال» (در اصل «اتو روكي ۲۰۱۱ اناي اسلواكي») در اسلواكي شد و در همان سال جايزهٔ «تراك آو د ير» را از مراسم خودروي بينالمللي برتر سال را دريافت كرد. كيا اسپورتيج در سال ۲۰۱۲ توسط جيدي پاور برترين عنوان گرفت و در واقع تنها خودرويي بود كه در همه آزمايشها ۵ ستاره كامل را دريافت كرد.
ايمني
نسل سوم اسپورتيج از سوي مؤسسهٔ بيمهٔ ايمني بزرگراه در ايالات متحده آمريكا به عنوان برندهٔ جايزهٔ انتخاب ايمني بالا برگزيده شدهاست.[۱۰] مراحل اين تست در سال ۲۰۱۰ سختتر شد، هنگامي كه آيآياچاس تست سقوط رولوور، كه اندازهگيري قدرت سقف است و دو برابر شدت به عنوان نياز فدرال. براي گذراندن اين آزمون، سقف وسيله نقليه بايد بتواند نيروي سه برابر وزن خود را تحمل كند تا امتياز قابل قبول را بدست آورد. استاندارد فدرال نياز به يك سقف براي نگه داشتن وزن ۱٫۵ برابر وزن وسيله نقليه دارد
نسل چهارم (كيوال؛ ۲۰۱۵ تا كنون)
نسل چهارم (كيوال)
كيا اسپورتيج پيش از تغيير چهره
نسل چهارم خودرو اسپورتيج معرفي شد كه خط توليد آن در كره جنوبي است. كيا موتورز براي طراحي نسل جديد اسپورتيج از فلسفهٔ جيتي لاين استفاده كردهاست و نيز حالت دماغ ببري دارد. رساندن ضريب آيروديناميك از ۰٫۳۵ به ۰٫۳۳ در نسل كنوني باعث شده طول اين مدل با ۴۰ ميليمتر افزايش به ۴۴۸۰ ميليمتر، ارتفاع آن به ۱۶۳۵ ميليمتر و فاصله محور عقب تا جلو با ۳۰ ميليمتر افزايش به ۲۶۷۰ ميليمتر برسد. موتور بنزيني توربو با توليد ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نيوتن متر، جعبهدندهٔ ۶ سرعتهٔ دوكلاچه خودكار از مشخصات فني مدل جديد اسپورتيج هستند.
طراحي نسل چهارم اسپورتيج، تركيبي از خطوط تيز و شكسته به همراه سطوح صاف است كه در طراحي جنگندهها نيز استفاده ميشود. در سال ۲۰۱۶، جايزهٔ معتبر طراحي رد دات را به اين خودرو دادهاند. اسپورتيج كيوال در اواخر ۲۰۱۵ به بازار جهاني معرفي شد.
اسپورتيج جديد كه در كلاس سي كراساوورها قرار ميگيرد داراي امكاناتي چون ترمز ويژه كمكي، هشدار تعويض ناگهاني خطوط، سيستم هشدار دهنده و محدود كننده سرعت، شناسايي نقاط كور در آينهها و … ميباشد. موتور بنزيني توربو با توليد ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نيوتن متر، جعبهدنده ۷ سرعتهٔ دوكلاچه خودكار از مشخصات فني مدل جديد اسپورتيج هستند.
موتورهاي اين نسل همگي از نوع آي۴ هستند و از ۱٫۶ تا ۲٫۴ ليتر حجم دارند. اين موتورها شامل انواع بنزيني، ديزل و توربوشارژر دار ميشوند.
كيا كيايكس۵ در سال ۲۰۱۹ توسط دانگفنگ يوئدا كيا دچار تغيير چهرهاي شد كه بهطور انحصاري تنها در چين فروخته ميشود.
از مارس ۲۰۱۹، جلوپنجرهٔ طرح پوزهٔ ببر بهطور كامل با چراغهاي جلو يكپارچه شده با مشبك نصب شده بود و در عقب كيايكس۵ نيز تغييراتي مخصوص بازار چين اعمال شده بود. اما به رغم ظاهر متفاوت نسبت به ديگر اسپورتيجها، چرخهاي نسخه چيني همانند مدلهاي تغير چهره شده اسپورتيج در ساير نقاط جهان است.
ايمني
كيا اسپورتيج ۲۰۱۷ از سوي مؤسسهٔ بيمهٔ ايمني بزرگراه به عنوان برندهٔ جايزهٔ «انتخاب ايمني بالا» برگزيده شدهاست.
باتري مناسب براي خودرو اسورتيج باتري 70 آمپر پايه بلند قطب چپ مي باشد.
قيمت باتري ماشين به چند عامل بستگي دارد.
1. كشور سازنده باتري ماشين
2. شركت سازنده باتري
3. نوع اتمي يا اسيدي بودن باتري
4. ظرفيت آمپراژ
5. تاريخ اعتبار گارانتي
6. تاريخ سال ساخت
مزاياي نصب باتري توسط سپاهان باتري :
گارانتي تعويض باتري نصب شده:
باطري هاي نصب شده داراي گارانتي تعويض هستند. باطري نصب شده در صورتي كه مشكل داشته باشد، تعويض خواهد شد.
نصب باطري با تاريخ توليد :
كارايي يك باطري تاريخ گذشته به مراتب كم تر از يك باطري با توليد جديد است. حتي زمان انباشته كردن باتري نيز ، ممكن است باتري قدرت خود را از دست بدهد. پس پيشنهاد مي شود باتري هايي كه در شش ماه اخير توليد شده اند را خريداري كنيد.
باتري كار به عنوان يك استارت آپ تخصصي و امداد باتري در زمينه خريد باطري ماشين و ارائه انواع باتري ماشين به فعاليت مي پردازد. حمل، نصب و تست دينام و سيستم برقي خودرو تيگو 5 كاملا رايگان بوده و به جز هزينه باتري شما هيچ هزينه ديگري پرداخت نخواهيد كرد. و همچنين تعويض باتري ماشين در محل انجام مي شود.